ABC Charity: ”Kind is the new cool!”

ABC Charity är ett globalt konstprojekt som skapar världens första ­mänskliga ­alfabet. Helt i linje med CSR, Creative Social ­Responsibility.

 

2009 stannade Filip Cederholm Agoo upp i sin framgångsrika karriär som rullade på i hög fart. Han hade hittills hunnit göra hundratals reklamkampanjer, skivomslag, kändisporträtt och halvnakna ­foton på tjejer. Men så började den där känslan gro som till slut fick honom att ifrågasätta vad han egentligen höll på med.

 

Ändrat fokus

– Mitt jobb gick ut på att göra ­vackra människor vackrare och hjälpa ­företag kränga produkter. Allt medan unga tjejer drabbas av anorexia, depression kryper ner i åldrarna, överkonsumtionen fortsätter att öka, alltmedans barn världen över både saknar trygghet och en möjlighet till utbildning och utveckling. Var det ett samhälle som jag ville bidra till? frågar han retoriskt.

 

En global reklamkampanj – så föddes ABC Charity

Svaret blev nej, vilket blev startskottet för ABC Charity, ett världsomspännande konstprojekt som skapar världens första mänskliga alfabet. Han bestämde sig för att sälja allt han ägde och helt och hållet ägna sig åt denna globala reklamkampanj för compassion, som istället för att generera pengar till aktieägare genererar pengar till ­behövande barn.

Jättebokstäverna som var och en formas av ungefär 500 barn fotas av Filip Cederholm Agoo själv och säljs som fotokonst. Minst 90 procent av förtjänsten går tillbaka till lokala välgörenhetsorganisationer i de deltagande länderna.

 

ABC Charity. Foto: Filip Cederholm Agoo
Foto: Filip Cederholm Agoo

 

Fokuset är att inspirera

– Vårt fokus är att inspirera barnen och ge dem en fantastisk upplevelse. Både innan och efter eventet är vi ute i skolorna och visar bilder, föreläser, inspirerar barnen och pratar om den kraft vi alla har att förändra. Tack vare våra lokala sponsorer kan vi bjuda på mat, underhållning och framträdande. Det är fantastiskt att få uppleva alla barnens nyfikenhet och och känna deras glädje i att få skapa konst och samtidigt hjälpa andra, säger Fia Garvner Agoo som är kommunikationsansvarig på ABC Charity.

– Välgörenhet behöver inte bygga på att man tycker synd om någon annan utan kan lika gärna handla om att man vill skapa någonting kul och inspirerande tillsammans som gynnar samhället i stort. Om vi ska förändra världen så måste det vara kul annars orkar man ju inte, säger Filip Cederholm Agoo.

 

Alla kan bidra

Målet är att ha ett färdigt alfabet klart till Expo 2020 i Dubai och innan dess ska alla 26 bokstäverna i det latinska alfabetet ha fotograferas. Redan idag ingår svenska barn i alfabetet. Filip Cederholm Agoo kommer ihåg hur en mamma ringde upp dagen efter fotograferingen och berättade att hennes barn kommit hem och sagt att hen vill börja hjälpa andra barn. Vilket är precis vad ABC Charity går ut på.

Konstprojektet stöttas idag av stora organisationer, men de är i ständigt behov av mer hjälp, precis som alla ideella föreningar. Just nu är webben och shopen prioriterad och ABC Charity lanserar även ett sätt för företag att vara med som “globala eventsponsorer”.

 

ABC Charity. Foto: Filip Cederholm Agoo
Foto: Filip Cederholm Agoo

 

”Proof of concept”

– Det är helt fantastiskt att få förverkliga en vision som ABC Charity, men det är lätt för folk att tro att det är en härlig semester när man ser bilderna eftersom jag är en reklamfotograf. ABC Charity är dock till 90 procent självfinansierat och jag har jobbat dygnet runt i flera år för att bygga upp och förverkliga visionen. Nu har vi ett bra “proof of concept” och många vill vara med och bidra. Jag är så tacksam och glad för alla som hjälper till.

Kind is the new cool, som de båda uttrycker det. ■

 

ABC Charity. Foto: Filip Cederholm Agoo
Foto: Filip Cederholm Agoo